Ofte stillede spørgsmål

Vi har samlet en række af de spørgsmål vi jævnlig modtager, så du måske kan finde den information du leder efter.

Vi holder åbent:

Mandag – Torsdag: 07:00 – 15:30
Fredag: 07:00 – 12:00
Lørdag og søndag: Lukket

Hvis du står med en akut skade, er du velkommen til at ringe til os hele døgnet. Vi vil forsøge, om vi kan rådgive dig telefonisk, inden vi sender en montør afsted til dig.

Vi sender fakturaen til dig på e-mail sammen med før- og efter billeder, samt et af montøren udført kvalitetskontrolskema.

Det gør vi desværre ikke pt. Vi modtager kun betaling via bankoverførsel eller i særlige tilfælde kontant betaling med lige penge.

Vi ser helst at du betaler vores fakturaer via bankoverførsel, men har du kun mulighed for at betale med kontanter, tager vi i mod lige penge, inden for det maksimalt tilladte kontantkøbsbeløb.

Vi er forpligtiget til at sortere og håndtere vores emballage og byggeaffald, ligesom vi har udgift til indkørsel på genbrugspladsen. Derfor har vi et fast gebyr på vores fakturaer, som hedder miljøomkostninger. Miljøomkostningerne kan variere, hvis vi f.eks. skal bortskaffe farligt affald, eller store tunge ting.

“Opstart”

Vi er jf. Bekendtgørelsen af lov om autorisation af virksomheder på el-, VVS-, og kloakinstallationsområdet forpligtet til at opretholde og vedligeholde et kvalitetsledelsessytem. Dette system skal sikre, at vi kontrollerer, at vi udfører installationskrævende arbejder korrekt og efter byggenormer og bygningsreglementet. Ligeledes skal vi kontrollere om vores installationer er tætte og sikre. Vi udfylder derfor kontrolrapporter, når vi udfører autorisationskrævende arbejder.

I forbindelse med håndtering af dette kvalitetsledelsessytem har vi derfor nogle ekstra årlige udgifter som virksomheder, der ikke opererer under samme bekendtgørelse ikke har.

Opstartsdelen dækker over kvalitetsledelsessystemet samt sagshåndtering i vores digitale ordrestyringssystem.


“Servicevogn”

Vores værktøjsbiler er små selvkørende lagre. De kan spare os for kørsel til nærmeste grossist, hvilket sparer penge på regningen. De skal udover den lovpligtige ansvarsforsikring også forsikres mod indbrud. De skal serviceres og vedligeholdes løbende, ligesom der også er udgifter til brændstof, registreringsafgift m.m. Derudover skal bilerne, når de har udtjent sin levetid også udskiftes.

Servicevognsdelen dækker altså over de udgifter, der er forbundet med køretøjerne.

For hvert produkt vi ikke sælger, mister vi omsætning. Hvis vi skal omsætte for det vi plejer, men uden at sælge produkter til dig, skal vores timeløn enten være højere, eller vi må kompensere med f.eks. et håndteringsgebyr.

Håndteringsgebyret pålægges fakturaen pr. time.

Når du køber fysiske produkter igennem os, indestår vi for evt. reklamation. Det betyder, at vi i tilfælde af reklamationer, er ansvarlige for at reparere eller udskifte produktet uden at det koster dig ekstra.

Har du derimod købt et produkt i et byggemarked, som vi monterer, er det byggemarkedet, der indstår for reklamationen af produktet. Vi er dog stadig ansvarlige for at montering/tilslutning er foretaget fagligt korrekt. Vi må ikke montere produkter, der ikke er godkendt til installationens formål.

Et eksempel kunne være:

Du køber et WC i det lokale byggemarked.
Du ringer til os, og vi monterer og tilslutter WC’et.
Du opdager en fejl på WC’et, eller WC’et går pludselig i stykker inden for kort tid.
Du henvender dig til butikken, hvor du har købt WC’et, da de indestår for produktreklamationen.
Butikken beder dig levere toilettet tilbage, så du kan få det ombyttet til et nyt.
Du ringer til os, og vi afmonterer WC’et.
Du kører i byggemarkedet og ombytter det defekte WC til et nyt.
Du ringer til os, og vi monterer og tilslutter det nye WC.

Byggemarkedet er ikke forpligtiget til at afholde din udgift til afmontering og genmontering af WC’et, og derfor kan det blive dyrt for dig. Havde du i stedet købt WC’et hos os, havde vi ombyttet det uden meromkostning for dig. Det havde været endnu mere bøvlet, hvis WC’et skulle sendes retur til webbutikken.

Læs mere her.

Når vi sælger materialer, lægger vi en avance på vores kostpris, inden vi sælger produktet til dig.

Vores overskud består derfor både af avance på materiale og avance på timer.

Hvis vi ikke måtte lægge avance på vores materialer, skulle vores timepriser være højere, for at dække den manglende indtjening på materialesalg.

Hvis vores timepris derfor i stedet var 1.000 kr. inkl. moms, mens andre VVS-firmaers timepriser kun var 650 kr. inkl. moms, så ville vi i stedet få at vide, at vi var for dyre på vores timepris.

Som vi har skrevet på siden med vores priser, starter vi tiden fra vi begynder at pakke materialer til opgaven hos dig. Vi stopper tiden igen, når vi er landet på værkstedet, har ryddet bilen op efter opgaven hos dig, og udført nødvendig dokumentation. Derfor kan du opleve, at der er angivet mere tid på fakturaen, end den faktiske tid vi har været på adressen.

Vi laver ikke varmepumper, og henviser derfor til vores andre dygtige kollegaer.

Vi laver ikke service på gas- og oliekedler. I stedet henviser vi til vores andre dygtige kollegaer.

Du kan se vores priser ved at klikke her.

På vores side “om os” kan du altid se, hvor mange og hvem vi er i virksomheden. På den måde har du mulighed for at se, hvem, der måske kommer hjem til dig.

Det vil vi ikke. Vi hverken må eller vil tage ansvar for installationsarbejde, som vi ikke selv har udført. Virksomheder må ikke påtage sig ansvar for arbejde udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden jf. §7 Bekendtgørelse 1414.

Du fremviser den faktura, du har fået i forbindelse med det udførte arbejde. Fakturaen er din dokumentation for, at arbejdet er udført af et autoriseret VVS-firma.

Det er selvfølgelig vigtigt, at virksomhedens CVR-nummer fremgår af fakturaen. Med CVR-nummeret kan du nemlig slå virksomhedens autorisationsnummer op på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. Hvis virksomheden ikke findes her, er de enten ikke autoriseret, eller også venter de på at få godkendt deres autorisation.

Autorisationskrævende arbejde må jf. Bekendtgørelsen af lov om autorisation af virksomheder på el-, VVS-, og kloakinstallationsområdet kun udføres af autoriseret virksomhed. Det vil sige, at den virksomhed, som fakturerer dig for arbejdet skal have autorisation. Derudover skal de personer, som udfører arbejdet have den fornødne faglige uddannelse. Før du takker ja til en opgave på EL-, VVS- eller kloakområdet, bør du altid sikre dig, at den virksomhed, som udfører arbejdet er autoriseret. Det kan du tjekke på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. Virksomheder må ikke påtage sig ansvar for arbejde udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden jf. §7 Bekendtgørelse 1414.

Timmerman VVS I/S vil gerne bidrage til uddannelse af nye VVS-montører. Der er for tiden stor mangel på faglært arbejdskraft, og modellen for uddannelse af håndværkere har altid været, at virksomheden betaler løn til lærlingen under uddannelsesforløbet.

Da lærlingen, ligesom uddannede VVS-montører får løn, feriepenge og pension efter overenskomsten, skal denne timeløn indregnes, når der gives tilbud/overslag eller udføres arbejde på regning.

Da lærlinge kun kan blive dygtige og lære fagets mange facetter ved at komme ud og arbejde hos kunderne, er vi nødt til at fakturere lærlingens timer.

Det kan derfor koste lidt ekstra, når vi har en lærling med. Men konsekvensen for ikke at få uddannet ny faglært arbejdskraft vil være, at timepriserne i fremtiden bliver endnu højere, da udbuddet ikke vil kunne følge med efterspørgslen. Derfor er det fornuftigt at investere i lærlinge!